Відкрита наука (Open Science) визначається Виконавчим агентством ЄС з досліджень як "підхід до досліджень, заснований на відкритій спільній роботі, що підкреслює обмін знаннями, результатами та інструментами на якомога більш ранньому етапі та в найширших масштабах".
Відкрита наука охоплює різноманітні практики, насамперед відкритий доступ до публікацій, відкриті дослідницькі дані, відкриті робочі процеси, програмне забезпечення/інструменти з відкритим кодом, громадянську науку, відкриті освітні ресурси та відкрите рецензування тощо (Європейська комісія з відкритої наукової політики).
Відкрита наука – це новий підхід до наукових досліджень. Результати досліджень надаються у відкритий доступ іншим користувачам на якомога ранішому етапі. Змінюються спосіб спілкування дослідників між собою і контакт із суспільством загалом. Відкрита наука сприяє надійності та самокорекції науки. Відкритий доступ до науково обґрунтованих знань також є ключовим для суспільного та глобального впливу університетів.
European University Association активно підтримує університети у переході до відкритої науки, тісно співпрацюючи з Експертною групою ЄС з відкритої науки. Асоціація виділяє три ключові сфери відкритої науки:
• універсальний і постійний відкритий доступ до наукових результатів у справедливій екосистемі наукових публікацій;
• дослідницькі дані, доступні для пошуку, сумісні та багаторазові (FAIR);
• інституційні підходи до оцінки досліджень (EUA Open Science Agenda 2025).
У межах європейських ініціатив відкритої науки розбудовується OpenAIRE (Open Access Infrastructure for Research in Europe) – європейська електронна інфраструктура відкритої наукової комунікації. В її основі лежить дослідний граф OpenAire, який пов’язує публікації, дослідні дані, дослідницькі програми з дослідниками, їх організаціями, фінансуючими агентствами та дослідницькими спільнотами. Для пов’язування наукових даних широко використовуються цифрові ідентифікатори DOI та ORCID. OpenAIRE є офіційним репозитарієм грантових програм ЄС, всі публікації, що оприлюднюються в межах цих грантових програм, включаються в нього. Крім того, проіндексовані також статті таких вагомих постачальників наукових даних, як arXiv.org, Europe PubMed Central, а також статті з інших авторитетних джерел.
Відкриті освітні ресурси (Open Educational Resources (OER) – це матеріали для навчання, викладання та дослідницької діяльності в будь-якому форматі та середовищі, які:
• знаходяться суспільному надбанні або захищені авторським правом;
• видані за відкритою ліцензією, що дозволяє безкоштовний доступ, повторне використання, перепризначення, адаптацію та повторне розповсюдження іншими особами (термін запропонований на Форумі ЮНЕСКО 2002 р.).
(UNESCO. Recommendation on Open Educational Resources (OER).
OER можуть включати: повні курси, модулі курсів, відкриті підручники, навчальні програми, лекції, посібники для студентів, конспекти викладання, домашні завдання, вікторини, лабораторні та аудиторні заняття, педагогічні матеріали, відео, інтерактивні матеріали, такі як симуляції чи рольові ігри, інструменти оцінювання та багато інших ресурсів, програмне забезпечення, програми (включаючи мобільні додатки) та будь-які інші навчально-корисні матеріали.
Термін «OER» не є синонімом онлайн-навчання, електронного навчання або мобільного навчання. Багато OER, крім використання в цифровому форматі, також можна роздруковувати.
(UNESCO. Guidelines for open educational resources (OER) in higher education.)
Зарубіжні дослідники запропонували наступні можливості для відкритих освітніх ресурсів:
• Зберігання – можливість завантажувати, зберігати, дублювати;
• Повторне використання – можливість використання вмісту різноманітними способами (у класі, у навчальній групі, на веб-сайті, у відео тощо);
• Перегляд – можливість адаптувати, коригувати, змінювати (зокрема, перекладати іншими мовами);
• Ремікс – можливість поєднувати оригінальний або змінений вміст з іншим матеріалом для створення чогось нового (наприклад, включати вміст у мешап);
• Поширення – право ділитися копіями оригінального вмісту, своїми редакціями або своїми реміксами з іншими (наприклад, передавати копію вмісту колезі).
➤ Офіційні джерела про відкриті освітні ресурси:
• Мандат ЮНЕСКО щодо OER – UNESCO’s mandate in OER, UNESCO,April 21, 2022
• Open Educational Resource (Ресурс ЮНЕСКО)
➤ Корисні посилання:
• Embrace the Open - Серія вебінарів-воркшопів Європейської спільноти бібліотекарів за відкриту освіту, що ставить за мету допомогти ентузіастам відкритої освіти отримати базові знання і заглибитися в практичний досвід роботи з відкритими освітінми ресурсами, яким щиро діляться учасники спільноти.
Цифровий архів видання «Педагогічні кадри (2021 - )
Одним із напрямків роботи Наукової бібліотеки є збереження документів, що мають відношення до історії університету, та спрощення доступу до них. Таким джерелом є архів газети «Педагогічні кадри» - корпоративного видання університету, що відображав основні аспекти внутрішнього життя, важливі офіційні документи та звіти, новини про події, що відбувалися у його межах. Архів містить біля 1200 документів за 1956-2015 рр.
Цифрова колекція «Рідкісні видання з фонду Наукової бібліотеки Українського державного університету імені Михайла Драгоманова» (2018 - )
Під час процесу ретрокаталогізації фонду рідкісних видань бібліотеки було знайдено багато видань, електронних версій яких у світових зібраннях досі не існує. З метою надання до них вільного доступу усім зацікавленим особам було започатковано цей проект.
Цифрова колекція «Шевченкіана у фондах Наукової бібліотеки УДУ імені Михайла Драгоманова» (2014 - )
До 200-річного ювілею Т. Г. Шевченка у співпраці з ТОВ «Спеціалізований центр БАЛІ» (СЦ БАЛІ) за участю ТОВ «Електронні архіви України» (ТОВ ЕЛАУ) було здійснено проект, результатом якого було переведення в електронну форму творів Великого Кобзаря та рідкісних видань про його життя та діяльність.
Цифрова колекція Михайло Драгоманов - видатний діяч України (2011- )
Метою проекту було створення інформаційно-бібліотечних ресурсів, присвячених життю і діяльності М.П. Драгоманова та забезпечення вільного доступу до них широкому колу користувачів.
Детальніше з цими колекціями можна ознайомитися на сторінці Проєкти. Партнери.
Окремо зберігаються персональні колекції П. О. Орлика та С. А. Гальченка, праці викладачів університету, автореферати та дисертації, захищені в Університеті (див. «Електронний архів авторефератів та дисертацій»).
Книжкові виставки.
З метою наочного представлення фонду бібліотеки, рекомендації найбільш змістовних публікацій, працівники відділів обслуговування створюють тематичні віртуальні книжкові виставки.